Georg Kinsky


Georg Ludwig Kinsky, urodzony 29 września 1882 roku w Kwidzynie, to postać o istotnym znaczeniu w dziedzinie muzykologii. Jego działalność przypada na czas, gdy niemiecka kultura muzyczna przeżywała niezwykły rozwój.

Przez całe swoje życie poświęcił się badaniu i analizie zjawisk muzycznych, co zaowocowało wieloma istotnymi publikacjami. Kinsky zmarł 7 kwietnia 1951 roku w Berlinie, pozostawiając po sobie bogaty dorobek intelektualny, który wciąż jest ceniony przez badaczy muzyki.

Życiorys

Georg Kinsky, od 1898 roku osiedlony w Berlinie, rozpoczął swoją karierę zawodową w obszarze muzyki, angażując się w handel muzykaliami oraz pracując w antykwariacie naukowym. Jako samouk w dziedzinie muzyki, szybko zdobywał wiedzę i doświadczenie.

W 1908 roku podjął pracę jako asystent w berlińskiej Staatsbibliothek, a w latach 1909–1926 sprawował funkcję konserwatora i kierownika Musikhistorisches Museum W. Heyer w Kolonii. Jego zaangażowanie w muzealnictwo przejawiało się nie tylko w kategoryzacji zbiorów, ale także w organizowaniu wykładów oraz koncertów na instrumentach historycznych, co przyczyniło się do popularyzacji muzyki historycznej.

Od 1922 do 1932 roku prowadził zajęcia na Uniwersytecie Kolońskim, ucząc notacji, instrumentoznawstwa, bibliografii muzycznej oraz techniki wydawniczej. W 1925 roku uzyskał tytuł doktora dzięki dysertacji pt. „Doppelrohrblatt-Instrumente mit Windkapsel”, opublikowanej w „Archiv für Musikwissenschaft” w 1925 roku.

Po 1933 roku, w obliczu nazistowskiej władzy, Kinsky zmuszony był pracować w prywatnych praktykach. Niestety, w 1944 roku jego cenne zbiory i dokumentacje zostały skonfiskowane, a on sam trafił do obozu pracy, gdzie przebywał aż do momentu wyzwolenia. Po zakończeniu II wojny światowej, w 1945 roku, kontynuował pracę nad katalogiem kolekcji Louisa Kocha, dokończonym według wcześniejszych projektów z 1930 roku oraz nad katalogiem tematycznym dzieł Ludwiga van Beethovena, który został opublikowany po jego śmierci przez Hansa Halma.

Ważniejsze prace

Georg Kinsky miał istotny wkład w historię muzyki, a jego prace są znaczącym osiągnięciem w tej dziedzinie. Poniżej przedstawiamy najważniejsze publikacje należące do jego dorobku, które pokazują jego pasję oraz zaangażowanie w badania muzyczne.

  • Musikhistorisches Museum von Wilhelm Heyer in Cöln, tom I (1910), tom II (1912), tom IV (1916), tom III nigdy się nie ukazał, a rękopis został zagubiony,
  • Kleiner Katalog der Sammlung alter Musikinstrumente (Kolonia 1913),
  • Geschichte der Musik in Bildern, razem z Robertem Haasem i Hansem Schnoorem (Lipsk 1929),
  • Erstlingsdrucke der deutschen Tonmeister der Klassik und Romantik (Wiedeń 1934),
  • Die Originalausgaben der Werke Johann Sebastian Bachs (Wiedeń 1937),
  • Manuskripte, Briefe, Dokumente od Scarlattiego do Strawińskiego, Katalog kolekcji autografów muzycznych Louisa Kocha (Stuttgart 1951),
  • Der Werk Beethovens: Thematisch-Bibliographisches Verzeichnis seiner sämtlichen vollendeten Kompositionen (Monachium–Duisburg 1955, red. Hans Halm).

Oceń: Georg Kinsky

Średnia ocena:4.8 Liczba ocen:23