Maciej Lech Aksler, urodzony 17 maja 1947 roku w Kwidzynie, był znanym polskim pilotem doświadczalnym. Jego życie zakończyło się tragicznie 29 lipca 2006 roku, gdy zginął w wypadku pod Poznaniem.
Zasłynął jako profesjonalista w swoim fachu, a jego doświadczenie i umiejętności nie tylko przyczyniły się do postępu w dziedzinie lotnictwa, ale także uczyniły go postacią znaczącą w polskiej historii aeronautyki.
Życiorys
Maciej Aksler, syn Zbigniewa i Anny z Kosteneckich, był postacią związaną z lotnictwem już od najmłodszych lat. Jego ojciec pełnił funkcję kierownika w związku „Samopomoc Chłopska”, natomiast matka organizowała służbę zdrowia w Kwidzynie. W 1950 roku rodzina Akslerów przeniosła się do Warszawy, gdzie Maciej ukończył szkołę podstawową, a w 1966 roku Technikum Mechaniczne. Po uzyskaniu matury, rozpoczął kształcenie na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa, który ukończył w marcu 1973 roku, zdobywając tytuł magistra inżyniera w specjalności osprzęt i automatyka lotnicza.
W kwietniu tego samego roku rozpoczął pracę w Oddziale Prób w Locie WSK-Okęcie. Już w następnym roku przeniesiono go na stanowisko konstruktora-obserwatora prób w locie. W ramach swoich obowiązków odpowiadał za przygotowanie prób, ich nadzór oraz opracowanie wyników. Jako obserwator brał udział w lotach doświadczalnych. Z dniem 15 lipca 1978 roku objął stanowisko konstruktora-pilota, a w kwietniu 1991 roku został kierownikiem Oddziału Prób w Locie w zakładach PZL Warszawa-Okęcie.
Maciej Aksler od wczesnego dzieciństwa wykazywał pasję do lotnictwa; w 1959 roku dołączył do modelarni lotniczej znajdującej się w Pałacu Kultury i Nauki. W 1971 roku rozpoczął szkolenie szybowcowe w Aeroklubie Warszawskim, zdobywając Srebrną Odznakę Szybowcową już w lipcu 1973 roku. W październiku tego samego roku zrealizował pierwszy warunek do przyznania Złotej Odznaki Szybowcowej. Swoją karierę na polu lotniczym kontynuował od 1974 roku, kiedy to rozpoczął szkolenie lotnicze w Świdniku. 30 maja 1978 roku uzyskał licencję pilota zawodowego, a z czasem poszerzał swoje uprawnienia; 17 lutego 1982 roku uzyskał kwalifikacje pilota samolotowego doświadczalnego II klasy, a 1 grudnia 1987 roku I klasy.
W trakcie swojej kariery oblatał dziesięć nowoczesnych konstrukcji lotniczych, a także wprowadził osiemnaście modyfikacji oraz setki seryjnych maszyn produkowanych w PZL. Wśród nich znajdują się: PZL-104 Wilga, PZL-106 Kruk, PZL-126 Mrówka, PZL-150 Koliber (oraz PZL 112 Junior), jak również PZL-130 Orlik. Aksler prowadził także badania w locie innych maszyn, takich jak Aero AT-3, DEKO-9 Magic, I-23 czy Sky Cruiser.
W dniu 5 kwietnia 1984 roku miał miejsce incydent, podczas którego doszło do wypadku na samolocie PZL-106 Kruk SP-PBL. W trakcie prezentacji maszyny, na skutek silnego wiatru, samolot został zdmuchnięty, co prowadziło do ześlizgu i kolizji z blaszaną wiatą. Pilot, choć doświadczył szoku, wyszedł z tego bez obrażeń. Oprócz tego, Aksler posiadał uprawnienia instruktora-pilota i uczestniczył także w lotach obserwacyjno-patrolowych związanych z pożarami lasów.
Jego osiągnięcia obejmowały przelot 5423 godziny, z czego 3590 godzin to loty doświadczalne. Aksler miał uprawnienia do obsługi 72 typów samolotów. Po swojej przedwczesnej śmierci został pochowany na Powązkach Starych (kwatera 154b rząd 6 grób 21). W dniu 30 maja 2012 roku, z inicjatywy Instytutu Lotnictwa, odsłonięto w jego rodzinnym Kwidzynie tablicę pamiątkową na domu, gdzie się urodził, przy ulicy Braterstwa Narodów 52.
Wypadek
Maciej Aksler zginął tragicznie podczas lotów doświadczalnych, które miały miejsce 29 lipca 2006 roku na ultralekkim samolocie Sky Cruiser B o numerze rejestracyjnym SP–SARA.
W dniu 29.07.2006 r. z lotniska w Bednarach samolotowy pilot zawodowy, mężczyzna lat 59, posiadający uprawnienia TPR 1, wykonywał loty doświadczalne na ultralekkim samolocie Sky Cruiser B SP–SARA. W trzecim w tym dniu locie doświadczalnym podczas lotu w kierunku do lotniska na wysokości ok. 500 m, nastąpiło odpadniecie prawego skrzydła. Użycie spadochronowego systemu ratunkowego spowodowało odpadniecie lewego skrzydła.
Pozostali ludzie w kategorii "Inne":
Kurt Rosenfeld | Daniel Maliszewski | Fryderyk Edward Mylo | Jerzy Warchoł | Arthur Kickton | Jan z Kwidzyna | Marcin Dubieniecki | Marian PrudzienicaOceń: Maciej Aksler